HUIZE LISMONDE 2022
Al meer dan 40 jaar tekent
Anne Marie Finné. Haar huidige tekeningen, gemaakt in grafiet, reizen met nauwgezetheid en delicatesse door fragmenten van denkbeeldige gebieden. Tussen onthulling en uitwissing bezoekt de kunstenares plaatsen die haar dierbaar zijn, beelden van toeristische bezienswaardigheden of oude uitzichten om nieuwe landschappen vorm te geven, gekenmerkt door schaalbreuken, verschuivingen in perspectieve, diversiteit van gezichtspunten, tegenstrijdige schaduwen. Anne Marie Finné vertelt ons over warmte, strakheid, dichtheid. Haar wijzigende landschappen lijken zich te ontvouwen of op te vouwen naargelang haar dwalingen, soms stilstaand bij wonderlijke of onverwachte details. De tekeningen van de kunstenares, die soms tot aan de rand van de horizon getekend lijken of op andere momenten tot buiten de grenzen van het papier lijken te groeien, bewegen en evolueren in een opeenvolging van visies, die ons ertoeaanzetten om ons in haar constant veranderende landschappen te verdiepen. Voor andere tekeningen met onstabiele vormen gebruikt de kunstenares carbonpapieroverdracht. Net als een gedrukte herinnering lijken de silhouetten geleidelijk te verwijnen in de diepten van de duisternis.
Of het nu gaat om bescheiden grijze potloodlijnen of carboninkttransfers, het werk van Anne Marie Finné onthult ons zowel de fragiele schoonheid van de wereld als de vluchtigheid van de herinnering.
Catherine de Braekeleer, februari 2022
>>>
PHOEBUS . Rotterdam
De Tijdloosheid van het Landschap
"Met zijn lappendeken van velden badend in een mistig licht, zijn groene prairies, meren, bossen en boomgaarden, is het Land van Der één van de meest mysterieuze en onbegaanbare gebieden van Frankrijk..." (naar Jean-Paul Kauffman uit "Remonter la Marne")
Met Vue Générale.G.VII tekende ik een voor mijzelf bekend landschap, een bestaande plek en nochtans geheel fictief. Herkenbaar doch onbekend.
Vue Générale ontstond gedurende 3 maand tekenen in mijn atelier. Uit stukjes van eerder bezochte plaatsen, foto's en fragmenten van ansichtkaarten van familie en vrienden. Als een tuiner, geheel in stilte en zonder enig besef van tijd, bewandelde en bewerkte ik al tekenend elk lapje grond in de hoop het zo te conserveren. Zo tekende ik een tijdloos landschap bijeen waarin je als kijker verloren loopt, zonder enige plaatsaanduiding of schaal, op de grens tussen realiteit en fictie.
Anne Marie Finné
2020
Vertaling: Veerle De Saeger
>>>
Y croître
CACLB Centre d'Art Contemporain du Luxembourg belge
Verschillende ritmes komen tot uiting in de tekeningen van Anne Marie Finné. Door de herhaling van bewegingen creert ze beelden met een dubbele inval. Van ver ziet men een vaag beeld, maar van dichtbij ontdekt men de fijne details. Door het spel tussen lijnen en leemtes in haar grafiettekeningen ontwaart men bladeren, takken en een bijna verblindend daglicht.
Le grand jour verwijst naar een onbeweeglijke perceptie, trekt de aandacht en concentratie.
In carbonpapier ontdekt ze een historisch geladen drager waarin ze natuurlijke lagen prent.
Haar werk getuigt van het ontluiken en verwelken van de plantengroei. Haar in een zacht licht badende mistlandsschappen nodigen de toeschouwer uit tot nader onderzoek.
Van licht tot donker, van wit naar zwaart, verbbelden haar tekeningen verschillende werkelijkheden, van het papier, van haar schetsen, en van de bezinning van de toeschouwer die het mysterie in haar werk wil ontrafelen.
Pauline Lisowski - 2019
>>>
© JP Ruelle
Tekenen / Dessiner
galerie
budA - Asse
22.03
- 03.05.2015
Maandag 23 maart
2015
Anne
Marie Finné maakt 'indruk' in galerie budA
In oktober
2014 mochten we u Anne Marie FINNE voor het eerst voorstellen in WATERSCHOENEN.
Ze maakte toen deel uit van de tentoonstelling 'Buiten de lijnen' bij
galerie budA in Asse.
Nu krijgt
de ze hele ruimte voor zich alleen.
Haar tekeningen zijn 'één-tonig' (zwart, grijs, rood,
wit) maar verre van eentonig, want bijzonder intens door de kronkelende
lijnvoering en bovendien getuigend van een grote vakkennis in het creëren
van verzadiging. In haar potloodtekeningen vertaalt zich dat in zachtheid
of hardheid, dan wel in de densiteit van het lijnenspel.
In de vorige tentoonstelling stond ze dus mee onder de noemer 'Buiten
de lijnen', een gegeven dat noodzakelijk is voor alle authentieke kunstenaars
('buiten de lijntjes kleuren'...) en dat bijgevolg door elk van hen
op een hoogst persoonlijke wijze ingevuld wordt.
Toch kunnen technieken en uitvoeringsmethoden bij verschillende kunstenaars
gelijk lopen (zelfs zonder dat ze zich van elkaars werk bewust zijn)
en niettemin tot andere resultaten leiden.
In de vorige bespreking verwees ik zijdelings naar werk van Hedwig Brouckaert
en Johan Dewilde, twee kunstenaars voor wie een gecondenseerd lijnenspel
bepalend is voor hun werk. Terwijl dat bij Dewilde een geperfectioneerde
opeenhoping van horizontale en verticale lijnen betreft, werkt Brouckaert
net als Finné met kronkelende lijnen en gebruikt ze ook carbonpapier.
Anne Marie Finné tekent met potlood op papier of creëert
'dubbel' werk met carbon op papier, een spel met positief en negatief
resultaat.
Inhoudelijk maakt het abstracte lijnenspel steeds meer plaats voor herkenbare
(floreale) motieven.
Speciaal voor deze tentoonstelling heeft ze een werk in situ gerealiseerd.
Tussen de drie ramen naast de trap laat ze een subtiel spel van 'wolkjes'
na, als betrof het de schaduw van een nabijgelegen boom.
Maar u hebt ongetwijfeld ook oog voor de losse tekeningen, stuk voor
stuk als stille getuigen in alle eenvoud tegen de muur geprikt of als
ingelijste, heterogene clusters gepresenteerd.
Anne Marie FINNE heeft geen behoefte aan toeters en bellen, maar
houdt gewoon de voetjes op de grond en tegelijk het hoofd in de wolken.
Wanneer je al die kronkelende lijntjes ziet, is ook die krullebol van
haar ongetwijfeld geen toeval.
TEKENEN
DESSINER
- galerie budA - Asse - 2015
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
>>>

Carbone noir x 10 - 30 x 205 cm - 2013
Privaat collectie © V.DS
Anne
Marie Finné (°1962 Brussel) studeerde tekenen aan La Cambre
en geeft sinds 1997 les aan de Academie van Sint-Jans-Molenbeek.
Haar tekeningen, soms op carbonpapier of eenvoudig met potlood op papier,
zijn pure poëzie. Een oneindige stroom van lijnen en krassen op
papier als een soort tijdlijn aan de muur.
Op carbon (zwart, rood of wit) verfijnen de lijnen zich tot een onwaarneembare
grens en ontstaat een ongekende densiteit. Lijn na lijn verdwijnt het
papier en uit het stof ontstaan vage sporen, het begin van een verhaal.
De tekening lost het papier. Het onbekende verschijnt. Laag na laag
ontstaat uit het carbon een ander verhaal, een nieuwe tekening alsook
haar spiegelbeeld. Waar aanvankelijk eerder abstracte (grijze) velden
ontstonden als schimmen op papier, zien we in haar recent tekenwerk
meer en meer figuratie in het lijnenspel. Vage verwijzingen naar de
plantenwereld. Frivoliteiten. Een licht- en schaduwspel op groot formaat
dat doet denken aan gebladerte alsof we door de kruin van een boom kijken.
Doorschijnend, gewichtloos en breekbaar. De tekeningen van Anne Marie
Finné, groot of klein, één voor één
aan de muur gespeld of in de vorm van een collage in haar atelier, dwingen
ons te kijken. Van dichtbij en veraf.
Veerle
DS
Galerie
budA start het nieuwe tentoonstellingsseizoen met een
mooie mix rond een uitgangspunt dat tekenend is voor het actuele kunstgebeuren.
Want wat is actuele kunst anders dan denken en kleuren BUITEN DE LIJNEN
?
Noem het afwijken van het 'normale', het 'rechtlijnige' of de 'hokjesmentaliteit'.
Kunst, in casu actuele beeldende kunst biedt het vermogen om tegen de
stroom in te zwemmen en een eigen taal en verhaal te ontwikkelen.
Met vier kunstenaars
die elk op hun manier buiten de lijntjes kleuren, biedt galerie budA
een gediversifieerd beeld in een sobere presentatie.
...
Anne Marie FINNÉ maakt tekeningen met carbon of (kleur)potlood.
Ze heten 'Red', 'White' of 'Black'. Ze bedekken het hele vlak van de
drager of tonen 'zwevende' groeivormen.
Pas wanneer we dichterbij komen, ontdekken we een wereld van fijne lijntjes
die samen voor meer of minder densiteit in de kleur en het oppervlak
zorgen.
De absolute uitdaging van het beeldend vermogen zit in het gebruik van
wit carbon op een wit blad. Ook van de kijker wordt in dat geval extra
aandacht gevraagd.
(Ik moet in dit verband ook denken aan de carbontekeningen van Hedwig
Brouckaert of de tekeningen van Johan Dewilde)
...
BUITEN DE LIJNEN
- galerie budA - Asse - 2014
© Art Spotter voor WATERSCHOENEN
>>>
Anne
Marie Finné, geboren te Schaarbeek in 1962, woont en werkt in
Brussel. Finné is afgestudeerd aan de ENSAV – La Cambre
(Tekenen) in 1986, en exposeert sinds de jaren ‘80 in België,
maar ook in het buitenland. Ze heeft veel prijzen ontvangen, en werd
onlangs bekroond door de Académie Royale des Sciences, des Lettres
et des Beaux-Arts van België. Haar kunstwerken behoren toe aan
privé en openbare collecties.
Tijdens haar debuut
werkt ze met droge pastel.
Momenteel houdt ze
zich bezig met tekenen en zijn verschillende benaderingen, zowel op
het niveau van de ondergrond (papier, polyester) als met de gereedschappen
(grafiet, carbon).
Door met carbonpapier te werken, verfijnt ze de lijn tot een onwaarneembare
grens, en gebruikt het papier tot zijn limiet door het met meerdere
lagen te brengen tot een ongekende densiteit.
De mezzotint (of rode) is niet ver weg.
Ze verdiept zich in de plantenwereld met bijna onzichtbare grenzen,
uitgevonden, die de twilight benadert, en waaruit het licht opduikt.
Overgaande van grafietpotlood naar kleurpotlood, naar carbon, maakt
ze met eenvoudige materialen ruimte voor meerdere velden.
Het grootste belang wordt gegeven aan de potloodlijn, aan het gebaar
en de plaats die ze inneemt binnen het oppervlak van het blad.
Lijn
na lijn verdwijnt het zwart (of het wit). De stof lost zich van het
carbonpapier en het stuk onbekende verschijnt. Het beeld laat zich bloot,
onthult door het ontnomen spoor; de schets zet zich neer, poëtisch
en subtiel. Enkel de tekening en de matrijs blijven over, onscheidbaar
van het verband tussen de kunstenaar en het materiaal, getuige van de
eindeloze herhalingen.
Artistika 2014
Anne
Marie Finné, de magie van het flaneren
Anne Marie Finné (°1962)
is beeldend kunstenares. Met grafiet- en kleurenpotlood, inkt, pastel,
carbon en gemengde technieken vertrouwt zijn haar fragiele droomwereld
op een gevoelige en verfijnde wijze aan het papier toe. Zij maakt ook
etsen. (J.V.)
Anne Marie Finné groeit op in een kunstzinnige familie. Haar
ouders zijn geen actieve kunstbeoefenaars, maar hebben wel een grote
belangstelling voor het artistieke en steunen de keuze van hun dochter
voor een kunstopleiding ten volle. ‘Ik volgde tekenkunst aan La
Cambre te Brussel - toen een vrij nieuwe studierichting - in het atelier
van Pierre Lahaut, waarbij het tekenen als een volwaardige kunstuiting
wordt benaderd en alle basistechnieken worden aangeleerd. Later volgde
ik eveneens een opleiding etsen aan de Académie Constantin Meunier
in Etterbeek.’
Anne Marie Finné heeft bewondering onder meer voor de sobere,
met een beperkt kleurenpalet geborstelde stillevens van de Italiaanse
schilder Giorgio Morandi (1890-1964), voor de Zwitser Alberto Giacometti
(1901-1966), die naast zijn beroemde beeldhouwwerken eveneens hoogstaand
grafisch werk naliet en de polyvalente Amerikaanse kunstenaar Sol LeWitt
(1928-2007).
Aarde
De creaties van Anne Marie Finné hebben zich geleidelijk losgemaakt
van het figuratieve en hebben steeds de waarneming als vertrekpunt,
een werkelijkheid, een gegeven uit de dagelijkse omgeving - haar tuin
bijvoorbeeld - dat zij na een meditatieve reflectie vertaalt in een
eigen beeldtaal, een dubbelzinnig spel van kleuren en lijnen, scherp
en onscherp, een persoonlijke schriftuur. In haar vroegere tekeningen
gebruikt zij kleur, sobere, serene en rustgevende kleuren die aan de
natuur refereren, aarde, Sienna-aarde. ‘Fragiele verschijningen,
in de kleur van de aarde, die dansen op het ritme van een aarzelende
droom. De tijd staat stil, de materie openbaart zich (…)’,
aldus kunsthistorica Martine Dustin in 2002.
Gaandeweg verdwijnt de kleur uit de compositie en maakt plaats voor
een strengere, uitgezuiverde beeldtaal, een terugkeer naar de essentie.
‘Bovendien is er de verleiding om met het werktuig te spelen.
Ik heb geen vooropgezet idee, ik volg een lijn, belangrijk is eveneens
wat er plaatsvindt tussen twee potloodtrekken, de lege ruimte’,
verklaart Anne Marie Finné. Zij brengt op het (grote) papier
potloodstipjes aan, die steeds verder uitdeinen als een wolk en steeds
lichter grijs worden, tot ze versmelten met het wit van het papier,
de leegte.
Schrijver en beeldend kunstenaar Eddy Devolder drukt dit misschien nog
het best uit: ‘De tekening zelf neemt vaak maar een beperkte zone
in beslag, een territorium, een eilandje, getuige van een uitstap op
het papier en van een slechts gedeeltelijke inbezitneming van het blad.
De (potlood)trekken zijn vaak licht en nevelig. Het gebaar is onthullend,
de tekening krijgt vorm, eerst nagenoeg als een spookbeeld. Zij richt
het (beeld) geleidelijk op (…), ontwikkelt het en houdt stil wanneer
het een bepaalde spanning lijkt op te roepen, een begerig verlangen
om er meer van te willen weten, of wanneer nieuwsgierigheid intrige
wordt.’
Het potloodgrijs mag het recente werk dan wel uitgesproken kenmerken,
soms is er nog ruimte voor kleur - niet meer die zachte rustige kleuren
- maar wel onder de vorm een groot aantal krachtige kleurenstreepjes,
gebundeld in de vorm van een tuil zoals in de serie ‘Red’.
Carbon
De uitvinding waarvoor de Engelsman Ralph Wedgwood in 1806 een patent
bekomt, zou tot diep in de twintigste eeuw onmisbaar zijn voor het beheren
en bewaren van onze commerciële en administratieve documenten.
Netjes midden het origineel en het vaak lichtgekleurde doorslagpapier,
wordt het velletje carbon tussen de rollen van de schrijfmachine ingevoerd.
Ook bij facturen, order- en voorschriftenboekjes zorgt het carbonpapier
voor bewijskrachtige handgeschreven kopieën.
Net dat eens zo vertrouwde doordrukpapier, thans gedegradeerd tot een
stukje erfgoed uit het pre-digitale tijdperk, integreert Anne Marie
Finné in haar recente artistieke creaties en dit zowel in zwart,
rood als wit. Met een metalen stift wordt het carbon bewerkt: fijne
trekjes zorgen telkens voor een afdruk op het onderliggende papier.
Een repetitieve handeling die met bijzondere nauwgezetheid wordt uitgevoerd,
maar tevens een grote vrijheid laat ‘door niet te zien wat ik
doe en wat het uiteindelijke resultaat zal zijn’. Soms verschuift
het carbon, wat dan weer nieuwe mogelijkheden open laat, soms scheurt
het. Bovendien krijgt het ‘uitgeputte’ velletje carbon,
dat zijn inkt aan het papier heeft toevertrouwd en ogenschijnlijk geen
andere toekomst meer heeft dan een roemloos einde in de papiermand,
een nieuw bestaan. Het serieproduct wordt door de ingreep van de tekenares
een authentiek en uniek kunstwerk. Het broze vel vertoont door de talloze
trekken van het metaal een uiterst grillig en gebombeerd reliëf
en eist als het ware, als een negatiefbeeld, zijn plaats op naast de
afdruk op papier.
Of met de woorden van de kunstenares: ‘Streepje na streepje verdwijnt
het zwart (of het wit). De materie wordt van het carbonpapier verwijderd
en maakt het onbekende zichtbaar. Het beeld wordt ontsluierd, onthuld
door het weggelaten spoor en maakt plaats voor een poëtische en
subtiele tekening. Resten de tekening en de matrijs, onlosmakelijk verbonden
door de relatie tussen de kunstenaar en het materiaal, getuigen van
een tot in het oneindige herhaalde beweging.’
Wit
op wit
Anne Marie Finné verkent de grenzen van de kunstzinnige expressie
tot het uiterste. Zo experimenteert ze met wit carbonpapier. Wit op
wit. Witte stippen op een wit blad. Drager en medium gaan in elkaar
op. Amper zichtbaar, kan het uiterst minieme reliëf van de witte
stippen op het witte papier met een strijklichtje enigszins worden opgelicht.
Anne Marie Finne heeft ook een aantal carnets en uitvouwbare livres
accodéonsamengesteld, ingebonden kunstwerkjes op klein formaat
met originele tekeningen van plantenmotieven. Daarnaast houdt zij een
carnet de route bij, met schetsen en notities van de dingen die zij
al kuierend rondom haar opmerkt.
Recent stelde de kunstenares tekeningen en carbonwerken ten toon in
het ‘Huis der kunsten’ in Schaarbeek. In deze ruime 19de-eeuwse
patriciërswoning, niet ver van de Koninklijke Sint-Mariakerk, voerde
zij tevens een aantal tijdelijke ingrepen in situ uit: met witte carbonafdrukken
op de spiegels in het gebouw werden tijdelijke en uiterst discrete ‘spookbeelden’
nagelaten…
Talrijke tentoonstellingen en prijzen illustreren het parcours dat de
kunstenares sedert medio jaren tachtig heeft afgelegd. Een werk dat
steeds verder evolueert, op zoek naar nieuwe expressievormen en technieken,
maar inhoudelijk een grote eenheid vertoont: een poëtische en gevoelige
reflectie op de eenvoudige dingen uit haar onmiddellijke omgeving, die
zij al flanerend ontdekt en, haast op het ritme van een droom, tot een
magisch universum verheft.
Jaak Vandermosten
Upstream magazine April/Mei 2013 n°10
>>>
@
CONTACT
|